Nieuws
Ondernemen, vrijheid, keuze en werk-privébalans

Ondernemen, vrijheid, keuze en werk-privébalans

Geplaatst op vrijdag 30 juli 2021      Leestijd: 5 minuten


Je bent gaan ondernemen omdat je meer vrijheid wilde, maar in werkelijkheid ben je 24/7 aan het werk. Veelgenoemde tips zoals vaker vrij nemen, prioriteiten stellen en meer bewegen klinken leuk, maar het lukt je niet om dit in de praktijk te brengen. Herkenbaar? Volgens businesscoach Dirk Schouten is het dan tijd om je werk onder de loep te nemen. Pak je valse overtuigingen aan en maak op basis daarvan de harde keuzes die nodig zijn.

Veel ondernemers vragen Schouten: waarom bepaalt mijn werk mijn leven, in plaats van andersom? Schouten adviseert ondernemers al 10 jaar op zowel persoonlijk als strategisch vlak. “Deze ondernemers gaan niet vooruit zoals ze zouden willen”, zegt hij. “Het lukt hen niet om voldoende tijd vrij te maken om op te laden en meer balans te vinden. Daardoor zijn ze ontevreden, hebben een laag energieniveau of hebben nauwelijks nog tijd voor hun partner, vrienden of familie.”

Door planmatig aan de slag te gaan kunnen ondernemers hun werk-privébalans verbeteren. Dit doe je door de fundamenten van de onderneming te analyseren, valse overtuigingen te tackelen, confronterende keuzes te maken en ruimte te creëren voor een proactieve werkhouding, vertelt Schouten.
 

4 F’s

Een eerste stap is je werk beoordelen aan de hand van 4 F’s: fun, fulfillment, finance en freedom. “Wanneer je op een rijtje zet hoe veel of weinig plezier, voldoening, geld en vrijheid je onderneming je oplevert, wordt snel duidelijk op welke vlakken je leven uit balans is”, licht Schouten toe. “Veel ondernemers zijn idealisten. Ze zijn gewoon op een dag begonnen met het idee: ‘ik ga mijn droom waarmaken’. In de praktijk blijkt vaak dat ze maar 1 of 2 van de 4 F’s kunnen afvinken. Dan is het tijd om jezelf kritische vragen te stellen.”
 

Basiskennis

Die kritische vragen richten zich in eerste instantie op de basis van het ondernemerschap. Schouten stelt vast dat bij veel ondernemers, ook diegenen die al jaren bezig zijn, basiskennis daarover ontbreekt. “Veel van mijn klanten hebben bijvoorbeeld nog nooit een resultaten- of balansrekening opgesteld”, vertelt hij. “Of ze hebben geen goed doordacht businessplan. Breng daarom eerst de doelstellingen van je onderneming en je eigen wensen in kaart.”

Vragen die ondernemers zichzelf moeten stellen, zijn bijvoorbeeld:
  • Wie is je klant?
  • Welk probleem ga je voor hem oplossen?
  • Waar ligt jouw kracht?
  • Welke toegevoegde waarde heeft jouw expertise?
  • Wat is je verdienmodel?
  • Hoeveel omzet/winst wil je per jaar? En is dat een realistische prognose?
  • Hoeveel klanten heb je daarvoor nodig?
  • Wat zijn je marges?
  • Hoeveel uur wil je per week werken?

Schouten voegt toe: “Zo’n vragenlijstje klinkt misschien als een open deur, maar deze basis heb je nodig om de balans te herstellen. Veel ondernemers denken wel dat ze goed over deze vragen hebben nagedacht, maar in de praktijk is dat vaak niet zo.”
 

Valse overtuigingen

“Een betere werk-privébalans creëren”, zegt Schouten, “betekent bijna altijd dat je met bepaalde dingen moet stoppen. Dat vinden met name kleine ondernemers lastig. Zij hebben een groot loyaliteitsgevoel naar klanten en mensen met wie ze samenwerken. Bij het nemen van rationele beslissingen laten ze zich vaak leiden door valse overtuigingen.” Hij noemt 3 voorbeelden uit de praktijk:

1. Zakenpartner geen match
Veel ondernemers hebben een zakelijk partner of compagnon. “Wanneer de samenwerking niet lekker loopt, kan dat veel negatieve energie kosten”, zegt Schouten. “Maar ondernemers zijn er vaak ten onrechte van overtuigd dat ze het niet alleen kunnen. Terwijl je voor samenwerken ook andere oplossingen kunt bedenken.”

2. Langjarige klant
Ook stelt Schouten vast dat ondernemers niet zomaar klanten af durven te stoten. “Na een tijd kan blijken dat een klant veel tijd en energie kost, en in verhouding te weinig omzet oplevert. Het is goed om je dan af te vragen: past deze klant nog wel bij mij? Zo niet, laat dan niet de gedachte overheersen dat je de klant na al die jaren niet zomaar in de steek kunt laten. Neem het rationele besluit om de samenwerking te beëindigen.”

3. Dure locatie
Schouten spreekt ook regelmatig ondernemers die op een dure locatie zitten. Ze hebben vaak veel in het pand geïnvesteerd. “Maar als blijkt dat de huur van je locatie te hoog is ten opzichte van de omzet, dan moet je gewoon verhuizen. Neem je verlies en kies voor een gunstigere locatie. Dat is een beslissing die op de lange termijn meer oplevert.”
 

Confronterende keuzes

Schoutens favoriete uitspraak is: je krijgt wat je zelf toelaat. Volgens hem tolereren veel ondernemers dat ze niet voldoende winst maken. Dat ze standaard overuren draaien. Dat er geen kaders zijn waarbinnen ze werken. “Zolang je dat blijft tolereren, zul je werken tot je erbij neervalt”, licht hij toe. “Het ondernemerschap betekent dat je harde keuzes moet durven maken: over de klanten voor wie je wel en niet wilt werken. Over de tijd die je aan je onderneming wilt besteden. Over je verdienmodel. Je hebt elke dag opnieuw de keuze om met dingen te stoppen of door te gaan.” Schouten erkent dat dit soms confronterende keuzes kunnen zijn. “Maar ze leveren je wel geld en tijd op.”
 

Van reactief naar proactief

Een grote valkuil voor ondernemers is volgens Schouten dat ze reactief te werk gaan. Dat betekent dat je het werk op je af laat komen, in plaats van zelf de regie te nemen. Wanneer je dat te lang doet, kom je in een soort overlevingsstand terecht. Zeg je bijvoorbeeld op alle opdrachten ‘ja’, omdat je je inkomen zeker wilt stellen? Doe dan een stapje terug en beantwoord eerst vragen zoals: past deze opdracht wel echt bij mij? Is het bedrag wat ik ervoor krijg in overeenstemming met de energie die het me gaat kosten?

“Wanneer je dat helder hebt”, zegt Schouten, “kun je veel proactiever te werk gaan. Klanten en opdrachten kosten je dan minder energie. En dat levert direct rust en stabiliteit op in je werk-privébalans.”

Moeite met keuzes maken? We adviseren je graag.

Bron: KvK




Deel dit nieuwsbericht