Nieuws
Bedrijf stoppen in 10 stappen

Bedrijf stoppen in 10 stappen

Geplaatst op vrijdag 21 mei 2021      Leestijd: 3 minuten


U kunt altijd stoppen met uw bedrijf. Daar heeft u geen toestemming voor nodig. Bij bedrijfsbeëindiging (ook wel liquideren) komt wel veel kijken. Met welke regels en vergunningen krijgt u te maken? Wat betekent het voor de belasting? Wat moet u doen met uw inschrijving in het Handelsregister van KVK? Lees op deze pagina welke belangrijke stappen u moet zetten voor het beëindigen van uw bedrijf.
 

1. Laat klanten en leveranciers weten dat u gaat stoppen

Neem contact op met uw klanten en leveranciers. Bekijk eerst goed welke contracten of afspraken u met hen heeft. Laat uw klanten pas daarna weten dat u stopt.
 

2. Personeel ontslaan

Heeft u personeel? Dan zijn er verplichtingen waaraan u moet voldoen. Als u personeel moet ontslaan, moet u een ontslagvergunning aanvragen. In een sociaal plan kunt u afspraken vastleggen, zoals een ontslagvergoeding.
 

3. Ga na of u in aanmerking komt voor stakingsaftrek

Verkoopt u uw bedrijf en levert dat winst op? Dan moet u belasting betalen over de winst (stakingswinst). Mogelijk komt u in aanmerking voor stakingsaftrek. U betaalt dan minder belasting over de stakingswinst.
 

4. Ga na of u aanspraak maakt op een uitkering

Als u stopt met uw bedrijf, kunt u als (oudere) zelfstandig ondernemer mogelijk financiële hulp van uw gemeente krijgen via:
 
Een van de voorwaarden is dat u nog ingeschreven staat in het Handelsregister van KVK.
 

5. Schrijf u uit bij het Handelsregister

Schrijf uw onderneming uit bij KVK. Hoe u dat doet, hangt af van de rechtsvorm van uw bedrijf. Om een rechtspersoon uit te schrijven moet u deze eerst ontbinden.

KVK geeft aan de Belastingdienst door dat u stopt. De Belastingdienst stuurt u een brief over de gevolgen voor de btw. Wilt u een uitkering aanvragen? Wacht dan nog even met uitschrijven.
 

Bedrijf stoppen met schuld

Moet u gedwongen stoppen met uw bedrijf? Bijvoorbeeld omdat schuldeisers uw faillissement hebben aangevraagd. Kijk of u uw schuld kunt saneren. En check wat u moet doen met uw personeel.
 

6. Reken af voor de btw (omzetbelasting)

KVK geeft uw gegevens door aan de Belastingdienst. De Belastingdienst stuurt u een brief als u ondernemer bent voor de btw. Als u nog een laatste btw-aangifte moet doen, staat dat in deze brief.
 

7. Reken af voor de inkomstenbelasting

U moet fiscaal afrekenen met de Belastingdienst. Dat betekent dat u de administratie van uw onderneming sluit. U maakt de balans op en rekent af voor alle belastingsoorten. Heeft u een oudedagsreserve opgebouwd? Dan rekent u die af voor de inkomstenbelasting. Heeft u nog voorraad in het magazijn? Voor eigen gebruik moet u btw betalen.
 

8. Controleer wat u moet opzeggen

Zeg de volgende zaken op wanneer u uw bedrijf stopt:
 
  • bedrijfsverzekeringen
  • vergunningen
  • telefoonnummers
  • abonnementen
  • contracten
 

Opzeggen zakelijke bankrekening

Regel de volgende zaken, voordat u uw zakelijke bankrekening opzegt:
 
  • Download alle rekeningafschriften en/of het financieel jaaroverzicht.
  • Zet lopende incassoafspraken en periodieke overboekingen stop.
  • Zeg gekoppelde creditcards en verzekeringen op.
  • Heeft u een G-rekening? Zeg deze op bij de Belastingdienst.

Informeer bij uw bank naar de procedure voor het opzeggen van een zakelijke bankrekening.
 

9. Zeg (de domeinnaam van) uw website op

Neem voor het opheffen van een .nl-domeinnaam contact op met uw hostingprovider (ook wel 'registrar'). Deze geeft de wijziging door aan de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN).
 

10. Bewaar uw administratie

Na beëindiging van uw bedrijf moet u uw administratie nog minimaal 7 jaar bewaren. U mag uw papieren administratie ook scannen en alleen digitaal bewaren.


Bron: Ondernemersplein




Deel dit nieuwsbericht