Nieuws
Stoppen met uw besloten vennootschap (bv)

Stoppen met uw besloten vennootschap (bv)

Geplaatst op maandag 13 december 2021      Leestijd: 7.5 minuut


Als je stopt met jouw besloten vennootschap (bv), moet je verschillende dingen regelen. Je moet de bv eerst laten ontbinden. Ook reken je af voor de vennootschapsbelasting. En je schrijft jouw bv uit bij het Handelsregister van KVK. Lees op deze pagina welke stappen je moet zetten als je wilt stoppen met jouw bv.
 

1. Controleer de afspraken met de medeaandeelhouders

Heb je medeaandeelhouders? Ga na welke afspraken je met hen hebt gemaakt. Die lees je in de statuten. Je kunt ook afspraken hebben gemaakt via bijvoorbeeld een aandeelhoudersovereenkomst. Hierin lees je onder andere wat je hebt afgesproken over de verdeling van de winst.
 

2. Onderzoek de financiële gevolgen

Als je stopt met jouw bv moet je een eindbalans (laten) opmaken. Dit is een eindoverzicht van het vermogen van jouw bv. Daarna moet dit vermogen worden vereffend (financieel afgehandeld) en verdeeld. Controleer daarom de volgende zaken:
 
  • Handel de voorraden en bedrijfsmiddelen af

    Jouw bv mag geen bezittingen (baten) zoals voorraden en bedrijfsmiddelen meer hebben. Ga na welke bezittingen je nog hebt, zoals:
     
    • debiteuren
    • geld op de bankrekening
    • voorraden
    • auto’s en machines
    • intellectuele eigendomsrechten
 
  • Check welke financiers je moet aflossen

    Heeft jouw bv leningen? Controleer welke afspraken daarover zijn gemaakt. Kan je jouw betaalverplichtingen niet na komen? Neem dan contact op met de financier. Probeer samen tot een oplossing te komen.
     
  • Check welke leaseovereenkomsten je hebt

    Heeft jouw bv leaseovereenkomsten? Bijvoorbeeld voor een bestelbus of machine. Controleer hoe lang het contract nog loopt. Neem contact op met de leasemaatschappij (lessor) om na te gaan wat de mogelijkheden zijn.
     
  • Check jouw aansprakelijkheid

    Nadat je bent gestopt, blijf je aansprakelijk voor risico’s. Je moet bijvoorbeeld nog steeds jouw schulden afbetalen. Zorg er daarom voor dat je alles goed afhandelt. Bij sommige verzekeraars kan je risico’s bij stoppen meeverzekeren in een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Dit wordt uitlooprisico genoemd en is het risico op claims nadat je bent gestopt.
     
  • Check wat je moet opzeggen

    Zorg dat je de contracten en verzekeringen van jouw bv stopzet. Een checklist:
     
    Opzeggen zakelijke bankrekening
    Regel de volgende zaken, voordat je jouw zakelijke bankrekening opzegt:
    Informeer bij jouw bank naar de procedure voor het opzeggen van een zakelijke bankrekening.
     
 

3. Kijk of je een uitkering kunt aanvragen

Ben je vóór 1960 geboren en is jouw bedrijf niet meer levensvatbaar? Dat kan je via het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz) een uitkering aanvragen. Met behulp van de Bbz kan je een aanvulling krijgen op jouw inkomen tot de hoogte van een bijstandsuitkering. Je moet dan wel 1225 uur per jaar aan jouw bv hebben besteed. En je bent gedwongen te stoppen, omdat jouw bv niet meer levensvatbaar is. Vraag Bbz aan bij jouw woongemeente.

Bent je tussen de 55 jaar en de AOW-leeftijd? Dan kom je mogelijk in aanmerking voor de Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen (IOAZ). Met de IOAZ-uitkering vul je jouw inkomen aan tot bijstandsniveau. Je moet dan kunnen aantonen dat je te weinig inkomen hebt om van te leven. Om de hoogte van de IOAZ-uitkering te bepalen, vindt er een vermogenstoets plaats. Je vraagt de IOAZ-uitkering aan bij jouw woongemeente.

Wacht met uitschrijven bij KVK
Let op: de aanvraag voor de IOAZ-uitkering moet je indienen voordat je jouw bv bij de KVK laat uitschrijven.
 

4. Personeel ontslaan

Heb je personeel? Dan krijg je te maken met regels waar je je aan moet houden. Als je personeel moet ontslaan, moet je een ontslagvergunning aanvragen. In een sociaal plan kan je afspraken vastleggen, zoals een transitievergoeding en hulp bij het vinden van nieuw werk. Ook geef je het ontslag door aan de Belastingdienst. Wat je moet doorgeven staat bij 'Stap 17 Einde van inhoudingsplicht of dienstbetrekking' van het Handboek Loonheffingen (pdf).
 

5. Informeer jouw personeel en klanten

Als je personeel hebt, vertel hen dan eerst dat je gaat stoppen met jouw bedrijf. Jouw personeel kan dan op tijd ander werk zoeken. Bekijk ook goed welke contracten of afspraken je met klanten hebt. Laat jouw klanten en leveranciers daarna weten dat je stopt.
 

6. Laat jouw bv ontbinden (liquideren)

Om met jouw bv te stoppen moet je deze laten ontbinden. Geef de ontbinding van jouw bv door aan KVK via het formulier ‘Ontbinding, vennootschap, rechtspersoon of maatschap’ (pdf). Dit wordt ook wel liquideren genoemd. De Algemene Vergadering van Aandeelhouders neemt hier een formeel besluit over. De bv stopt op het moment dat je en eventuele aandeelhouders akkoord zijn over dit besluit. Je kunt ook een toekomstig tijdstip kiezen voor het opheffen van de bv.

Bv opheffen met schulden
Moet je gedwongen stoppen met jouw bv omdat je schulden hebt? Onderzoek wat jouw opties zijn met het Stroomschema Schulden op KVK.nl. Het stroomschema geeft je tips om van kort- en langlopende schulden af te komen. Voor tijdelijke schulden kan je eerst nog uitstel (surseance van betaling) aanvragen. Verwacht je betalingsproblemen bij belastingen en premies? Maak bij de Belastingdienst melding van betalingsonmacht. Blijven er schulden over? Dan moet je verplicht faillissement aanvragen.

Bv opheffen via turboliquidatie
Turboliquidatie is een snelle manier om jouw bv op te heffen als er geen vermogen over is. Je hebt dan geen bezittingen meer in de bv (baten). Je hebt alleen een ontbindingsbesluit nodig van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. Door dit besluit houdt de rechtspersoon (de bv) direct op te bestaan.

Turboliquidatie is niet zonder risico. Een schuldeiser kan via de rechter betaling eisen (vereffening) als achteraf blijkt dat er nog schulden zijn. Het gevolg is dat aandeelhouders nu persoonlijk aansprakelijk zijn, omdat de rechtspersoon is opgeheven.
 

7. Schrijf jouw bv uit bij het Handelsregister

Schrijf jouw bv uit bij het KVK Handelsregister. Om jouw bv uit te schrijven moet je deze eerst ontbinden (zie stap 6). KVK geeft aan de Belastingdienst door dat je stopt. De Belastingdienst stuurt je een brief over de gevolgen voor vennootschapsbelasting en de btw. Wil je een uitkering aanvragen? Wacht dan nog even met uitschrijven (zie stap 3).

Gevolgen bij uitschrijven
Het opheffen jouw onderneming kan gevolgen hebben voor bijvoorbeeld jouw bankrekening, financiering, verzekeringen, pensioenfonds en gemeentevergunningen. Kijk daarom eerst op de website van de instanties wat de gevolgen zijn van de stappen die je neemt, voordat je je uitschrijft bij KVK.
 

8. Reken af voor de omzetbelasting (btw)

Nadat de Belastingdienst van KVK heeft doorgekregen dat jouw bv is uitgeschreven, ontvang je van hen een brief waarin staat dat je eventueel een laatste btw-aangifte moet doen. Pas als je de laatste btw-aangifte hebt gedaan, stuurt de Belastingdienst je een definitieve bevestiging van uitschrijving als ondernemer voor de btw.

Doe ook aangifte als je nog niet bent uitgeschreven
Uitschrijving duurt soms even. Krijg je in de tussentijd bericht van de Belastingdienst dat je een btw-aangifte moet doen? Dan moet je die aangifte nog indienen.
 

9. Reken af voor de vennootschapsbelasting (vpb)

De Belastingdienst stuurt je ook een brief met daarin de bevestiging van de uitschrijving in het Handelsregister. En de mededeling dat je jouw belastingzaken moet afsluiten. Dit heet fiscaal afrekenen. Je moet een laatste aangifte vennootschapsbelasting (VpB) doen.

Belastingen voor de directeur-grootaandeelhouder (dga)
Als je directeur-grootaandeelhouder (dga) bent van de bv en je ontvangt een salaris van de bv, dan gelden voor jou dezelfde belastingregels als voor andere werknemers. Je betaalt dan inkomstenbelasting over jouw salaris.
 

10. Bewaar jouw administratie

Na het opheffen van jouw bv moet je de administratie minimaal 7 jaar bewaren. In sommige gevallen is de bewaarplicht 10 jaar. Dit hangt van het soort gegevens af. Je vindt daarover meer informatie op Belastingdienst.nl. Je mag de papieren administratie ook scannen en alleen digitaal bewaren. Je moet een bewaarder van de boeken en bescheiden benoemen. Dit gebeurt tijdens de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. Meestal is dat de vereffenaar. Bij de uitschrijving van de bv schrijf je (of een waarnemer) de bewaarder van de administratie in, in het Handelsregister.

Controleer vaststelling en publicatie van jaarrekeningen
Zijn alle jaarrekeningen vastgesteld en gepubliceerd? Je bent verplicht om de jaarrekeningen te deponeren bij KVK en te publiceren over een financieel jaar dat is afgelopen. Doe je dat niet, dan loop je kans op een boete. Ook ben je persoonlijk aansprakelijk in geval van faillissement. Over het jaar waarin je opheft hoef je geen jaarrekening op te stellen en te deponeren bij KVK.
 

Feiten en cijfers: aantal opheffingen van bedrijven met rechtspersoonlijkheid

De grafiek toont het aantal opheffingen van rechtspersonen in Nederland. Een rechtspersoon is een juridische eenheid voor een bedrijf waar geen persoon met rechten en plichten aan verbonden is. Zoals de besloten vennootschap (bv), naamloze vennootschap (nv), stichting en coöperatie.



Bron: Ondernemersplein




Deel dit nieuwsbericht