Nieuws
EHerkenning aanvragen voor inloggen bij overheidsinstantie

EHerkenning aanvragen voor inloggen bij overheidsinstantie

Geplaatst op donderdag 17 februari 2022      Leestijd: 3.5 minuut


Doe je zaken met een overheidsorganisatie? Zoals het aanvragen van een vergunning of een subsidie? Dat kan nu vaak online met eHerkenning. Een veilige manier om in te loggen bij verschillende instanties. Wat is eHerkenning precies en hoe vraag je een inlog aan?
 

Wat is eHerkenning?

eHerkenning is een soort DigiD voor bedrijven. Met DigiD log je als burger veilig in bij verschillende overheidsinstanties. Bedrijven doen dat via eHerkenning. Het grote voordeel is dat je op 1 manier inlogt bij meerdere instanties. Met eHerkenning kan je bijvoorbeeld een vergunning of subsidie aanvragen.
 

Voor welke bedrijven is eHerkenning?

eHerkenning is een zakelijk inlogmiddel, en alleen bestemd voor bedrijven die staan ingeschreven bij KVK. Dat is een belangrijke voorwaarde.   
 

eHerkenning ook over de grens bruikbaar

eHerkenning is sinds 1 september ook over de grens bruikbaar. Nederlandse bedrijven en organisaties kunnen hiermee online zaken regelen bij buitenlandse dienstverleners die de inlogmethode ondersteunen.
 

Aangesloten organisaties

Je kan met eHerkenning inloggen bij een groot aantal organisaties. Denk aan gemeenten, Belastingdienst, waterschappen, provincies, ministeries en uitvoeringsorganisaties. Een Verklaring Omtrent Gedrag bijvoorbeeld, vraag je met eHerkenning online aan bij het ministerie van Veiligheid en Justitie.
 

eHerkenning aanvragen

Anders dan bij DigiD, is de overheid niet de uitgever van eHerkenning. Je vraagt de eHerkenning inlog dan ook niet aan bij de overheid, maar bij een erkende leverancier. En je moet voor de aanvraag en het gebruik van eHerkenning betalen. Hoeveel je betaalt, hangt af van de aanbieder en de dienst die je afneemt. In het leveranciersoverzicht vind je alle erkende leveranciers en hun producten en prijzen. 
 

Bedenk welk betrouwbaarheidsniveau je nodig hebt

Via eHerkenning doe je verschillende zaken met de overheid. Het ene vereist een hoger beveiligingsniveau dan het andere. Daarom heeft eHerkenning inlogmiddelen op 4 betrouwbaarheidsniveaus. Voor het aanvragen van een omgevingsvergunning bijvoorbeeld, he bje een inlogmiddel op niveau 1 nodig. Maar voor een octrooiaanvraag, geldt niveau 4. Jouw paspoort of identiteitskaart wordt dan gecontroleerd. De dienstverlener waar je wilt inloggen, geeft aan welk betrouwbaarheidsniveau je nodig hebt voor zijn online dienst.

Dit zijn de 4 betrouwbaarheidsniveaus:
 
  • EH2: inloggen met een gebruikersnaam en sterk wachtwoord.
  • EH2+: inloggen met een gebruikersnaam, wachtwoord en een aanvullende sms- of pincode.
  • EH3: inloggen met een gebruikersnaam, wachtwoord en een aanvullende sms-code, pincode (via token) of app met QR-code.
  • EH4: inloggen met een PKI-certificaat (een digitale ondertekening) of 2-factor authenticatie. PKI staat voor Public Key Infrastructure. Een PKI-certificaat maakt het mogelijk om op een veilige manier online te communiceren met Nederlandse banken en de Belastingdienst.
 

Bedenk of je later voor andere online diensten wilt inloggen

Als dat zo is, kies dan het hoogste niveau en koop daarvoor een eHerkenningsmiddel. Je kan een eHerkenningsmiddel altijd gebruiken voor diensten met hetzelfde of een lager betrouwbaarheidsniveau. Maar nooit voor een hoger niveau. Je moet jouw middel dan upgraden, of een nieuwe kopen.
 

eHerkenning is persoonsgebonden

Een inlogmiddel van eHerkenning is persoonsgebonden. Het kan niet worden gedeeld of overgedragen. Je vraagt eHerkenning dan ook per persoon en per dienst aan. Voor diensten met een betrouwbaarheidsniveau 2 of hoger, zijn machtigingen verplicht. Voor jou, en voor alle medewerkers die namens jouw bedrijf zakendoen met de overheid. Deze machtiging moet vastgelegd zijn bij jouw eHerkenningsleverancier. En kan alleen gegeven worden door een tekenbevoegd persoon binnen jouw organisatie of een machtigingenbeheerder.
 

eHerkenning voor meerdere bedrijven

Je kan verschillende KVK-nummers koppelen aan één eHerkenningsmiddel. Ook kan je dan per KVK-nummer machtigingen regelen voor jouw medewerkers. Jouw leverancier kan je hierbij helpen.
 

Ketenmachtiging voor eHerkenning

Je kan ook een organisatie machtigen, die vervolgens jouw werknemer(s) toestemming geeft om in te loggen. Dit heet een ketenmachtiging. Alle leveranciers van eHerkenning ondersteunen dit. Maar je kan niet bij alle dienstverleners van de overheid inloggen via een ketenmachtiging.
 

Vergoeding eHerkenningsmiddel voor belastingaangifte

Heb je voor jouw belastingaangifte het eHerkenningsmiddel ‘Belastingdienst eH3 inlogmiddel’ aangeschaft? Dan kan je een compensatie aanvragen op RVO.nl.
 

Is eHerkenning verplicht?

Met de komst van de wet Digitale Overheid stelt de Rijksoverheid het gebruik van eHerkenning verplicht voor overheidsorganisaties. Daarnaast vragen steeds meer (overheids)organisaties om in te loggen met eHerkenning.


Bron: Ondernemersplein




Deel dit nieuwsbericht