Nieuws

Auto van de zaak op benzine of diesel? Vanaf 2027 betaal je extra
Geplaatst op donderdag 3 juli 2025 Leestijd: 2 minuten
Overweeg je binnenkort een nieuwe auto van de zaak op benzine of diesel voor je werknemer? Dan is dit hét moment om nog eens naar je autobeleid te kijken. Vanaf 2027 komt er namelijk een extra belasting voor werkgevers die een benzine- of dieselauto ter beschikking stellen. En die loopt flink op.Nieuwe belasting op auto van de zaak aangekondigd
In april liet staatssecretaris Van Oostenbruggen weten: “het wordt tijd om door te pakken in de transitie naar elektrisch rijden”. In een brief aan de Tweede Kamer kondigde hij drie fiscale maatregelen aan, waaronder een nieuwe heffing op een auto van de zaak met verbrandingsmotor: de zogenaamde pseudo-eindheffing. Die gaat in per 1 januari 2027 en geldt voor nieuwe auto’s met een datum van eerste tenaamstelling vanaf die dag.Hoe werkt die pseudo-eindheffing precies?
Stel je als werkgever vanaf 2027 een nieuwe benzine- of dieselauto ter beschikking aan een werknemer, dan betaal je een extra heffing via de loonbelasting. Die komt bovenop de bijtelling die de werknemer zelf al betaalt voor privégebruik van de auto.- Deze heffing geldt alleen als de werknemer de auto ook privé gebruikt (meer dan 500 km per jaar).
- Zowel personenauto’s als bestelwagens vallen onder de regeling.
- Emissieloze voertuigen (volledig elektrische auto’s) zijn uitgezonderd.
Belangrijk: De regeling geldt niet voor ondernemers die inkomstenbelasting betalen, zoals eenmanszaken of vof’s. Voor DGA’s geldt de heffing wél.
Wat kost het?
De pseudo-eindheffing is pittig: 52% over de bijtellingsgrondslag van de auto. In de meeste gevallen is dat 22% van de cataloguswaarde.Voorbeeld
Een benzineauto met een cataloguswaarde van € 50.000 → 22% bijtelling = € 11.000 →
52% heffing over die bijtelling = € 5.720 per jaar extra voor de werkgever.
Je betaalt deze heffing maandelijks via de loonbelasting (dus 1/12 van het bedrag per aangifteperiode). Doorbelasten aan de werknemer mag niet.