Nieuws
Waarom een zakelijke strategische partner?
Geplaatst op dinsdag 5 juli 2016 Leestijd: 1.5 minuut
Wanneer u onderneemt in een relatief kleine onderneming is het vaak de 'waan van de dag', die regeert. 's Morgens vroeg bedrijf meehelpen opstarten, medewerkers te woord staan met vragen van alledag, eigen mail behandelen, daarbij niet te vergeten 'sales en marketing' en klantencontact. Tussendoor nog de nodige inkoop en ga zo maar door. Aan het einde van de dag, moe maar voldaan huiswaarts.
Vaak weer een dag waarvan ondernemers zien, dat ze 'weer' zijn geleefd
Veel ondernemers herkennen zich maar al te goed in dit profiel. Na verloop van tijd loop u de kans, dat u 'bedrijfsblind' wordt voor uw eigen organisatie en mogelijke verbeteringen of -in ieder geval- andere inzichten in uw onderneming.Daarbij ervaren ondernemers het als prettig om een betrokken, zakelijke, strategische partner naast zich te hebben om;
- mee te sparren
- als klankbord te fungeren
- niet ieder gesprek een rekening gepresenteerd te krijgen
- in 'gewone taal' ideeën te bespreken en samen uit te voeren
- samen doelen na te streven
- te zien, dat 1 + 1 = 3, echte synergie oplevert
- te merken, dat op deze manier het maximale rendement wordt behaald met minder inspanning
- te ervaren, dat ondernemen wél relaxed kan en leuk is
- gebruik te maken van kennis en netwerk van deze partner
Wij denken dat ondernemen op 2 niveaus moet gebeuren, en dat enerzijds op operationeel niveau en daarnaast op strategisch niveau.
Bij middelgrote en grote ondernemingen ziet u over het algemeen een Raad van Advies of 1 of meerdere commissarissen, die verbonden zijn aan een organisatie om advies te geven of zaken te overzien.
Des te kleiner de organisatie, des te meer deze belangrijke factoren ontbreken. Terwijl juist hier de behoefte net zo groot is om advies te krijgen, te spiegelen, etc. Zo blijkt uit de praktijk, ondersteund door diverse onderzoeken (o.a. van Kamer van Koophandel, ESI van de VUA en mkb Nederland).