Nieuws
Vraag & antwoord over de Kamer van Koophandel

Vraag & antwoord over de Kamer van Koophandel

Geplaatst op dinsdag 1 augustus 2017      Leestijd: 2 minuten


Een bedrijf starten? Dat doet u door uw onderneming officieel aan te melden bij het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. In dit artikel vraag & antwoord over de Kamer van Koophandel.
 

1. Wat is de Kamer van Koophandel?

De Kamer van Koophandel (KvK) behartigt de belangen van ondernemingen in Nederland. Het is een organisatie die ondernemers helpt te starten met ondernemen, te innoveren en te ondernemen in binnen- en buitenland. Daarnaast adviseert de KvK de overheid.

De KvK is het bekendst vanwege het beheer van het Handelsregister. Deze database vindt u op de website van de KvK: hierin zijn alle Nederlandse rechtspersonen en ondernemingen opgenomen.

De registratie in het Handelsregister is wettelijk verplicht voor iedereen die een bedrijf start met als primair doel: zelfstandig goederen of diensten leveren aan anderen en met de bedoeling om hiermee (op termijn) winst te maken.
 

2. Hoe kan ik me inschrijven in het Handelsregister?

Of u zelf uw bedrijf kunt aanmelden of dit moet laten doen door een intermediair hangt af van uw rechtsvorm. Als het gaat om een rechtspersoon (zoals een besloten vennootschap of stichting), zal uw notaris de inschrijving in het register afhandelen. Als u een eenmanszaak begint dan kan u vanaf een week vóór tot een week ná de start van uw onderneming inschrijven in het handelsregeister. U kan hiervoor online een afspraak maken.
 

3. Wat zijn de kosten?

De inschrijving in het Handelsregister van de KvK kost eenmalig vijftig euro. Verder kunt u een officieel papieren uittreksel van het Handelsregister aanvragen, dit kost vijftien euro. Let op: de inschrijfkosten kunt u alleen betalen door ter plekke te pinnen. U hoeft de inschrijving niet (jaarlijks) te verlengen. Wanneer u eenmaal staat ingeschreven, wordt deze registratie automatisch verlengd. Mocht u om wat voor reden dan ook de onderneming weer willen beëindigen, kunt u dat doen door uw onderneming uit te schrijven.
 

4. Hoe kom ik aan een btw-nummer?

Wanneer u inschrijft bij de KvK, ontvangt u een KvK-nummer. Dit is niet hetzelfde als een btw-nummer. Om deze te ontvangen hoeft u overigens niets te doen. Het btw-nummer krijgt u binnen enkele dagen opgestuurd, wanneer uw gegevens door de KvK zijn doorgestuurd naar de Belastingdienst. Dit gebeurt allemaal automatisch. U hoeft de fiscus dus niet zelf op de inschrijving te attenderen, dit regelt de KvK voor u.

Hulp nodig bij het in- of uitschrijven bij de Kamer van Koophandel of bij de aangifte omzetbelasting? Neem contact op met ons kantoor.




Deel dit nieuwsbericht