Nieuws
Verkoopklaar maken voor bedrijfsovername

Verkoopklaar maken voor bedrijfsovername

Geplaatst op woensdag 7 december 2016      Leestijd: 2.5 minuut


Een bedrijf verkoopklaar maken gebeurt meestal wanneer een ondernemer er aan toe is om te verkopen. Dat klinkt logisch. Toch is het vaak goed als u dit al doet, terwijl u nog helemaal geen plannen hebt om te verkopen.  
Tijdens het verkoopklaar maken analyseert u uw bedrijf en kijkt u -als het goed is-, naar uw bedrijf vanuit het perspectief van de koper. Dit is goed om te doen, juist als u nog niet toe bent aan verkopen, omdat u uwzelf hiermee nieuwe inzichten geeft en kritisch kijkt naar uzelf en uw eigen organisatie.

Dit is een proces, dat ingewikkeld lijkt en tijdrovend, terwijl dit in de praktijk veel eenvoudiger is dan gedacht en vooral enorm veel oplevert. U zult er al snel zien, dat het uw bedrijf en de mensen die er werken veel duidelijkheid, inzicht en rust oplevert. Niet in het minst blijkt in de praktijk vaak, dat het ervoor zorgt, dat met minder energie een beter rendement behaald wordt.

In feite analyseert u uw bedrijf, kijkt waar u als ondernemer/onderneming staat en hoe u daar bent gekomen. Daarbij ziet u hoe u dingen mogelijk anders -of beter?- in het vervolg kunt doen.  Wanneer u nu dit traject ingaat, is er nog geen haast en maakt u in alle rust de juiste stappen. Des te dieper en specifieker u op de facetten van uw eigen organisatie ingaat, des te eenvoudiger zal de traject verlopen. 
 

Zelfs wanneer blijkt dat uw bedrijf al verkoopklaar is, weet u dat

In de praktijk zal u echter merken, dat u bepaalde dingen doet omdat u die altijd zo deed of op een bepaalt moment dingen zo bent gaan doen die wellicht op dit moment heel goed anders zouden kunnen. Wanneer u hier start, gaat u eerst eens kijken waar u op dit moment staat als organisatie, wat uw focus is en waar u op moment X zou willen staan, zowel zakelijk als privé (in het geval van een DGA).

Alleen al het feit, dat u hier bewust en concreet mee bezig bent is mogelijk al winst. Doe dit vooral met een kritische 'sparringpartner', die bij voorkeur geen belang heeft bij uw bedrijf, om een zo objectief mogelijk klankbord te hebben. Denk daarbij aan zaken als marktcijfers, toekomstige ontwikkelingen, economische trends en uw leeftijd en wensen.

Zo zult u merken dat het wellicht nu een goed moment wordt om zaken anders te gaan pakken, dan dat u mogelijk zou hebben gedaan voorafgaand aan uw eigen analyse. Beslissingen en keuzes zult u eenvoudig maken en afstemmen op de vraag; Brengt deze beslissing me dichter bij mijn doel of juist niet?
 

Wanneer u vindt dat u eigenlijk uw bedrijf zou moeten transformeren naar

  • de juiste rechtsvorm,
  • ander product- of dienstenaanbod,
  • andere prijsstrategie,
  • ander promotiebeleid,
  • of anders?

heeft u nog alle tijd om hiervoor een stappenplan te maken en naar deze doelen toe te werken binnen de best passende tijdslijn.

GRATIS QUICKSCAN OF ADVIES-OP-MAAT?
Na dit gesprek weet u in ieder geval hoe u ervoor staat en kunt u bepalen via welke route u uw organisatie naar uw doel stuurt.




Deel dit nieuwsbericht