Nieuws
Van papieren naar digitale administratie
Geplaatst op vrijdag 20 oktober 2023 Leestijd: 1.5 minuut
Bij de overgang van papieren naar digitale administratie moet jij je houden aan specifieke regels voor bedrijven. En ook al zijn er verschillende manieren om te digitaliseren, de wettelijke bewaarplicht blijft van kracht. Waar moet je op letten als je overgaat van papier naar digitaal? Je leest het in deze blog.Voorwaarden voor digitale administratie
Het uitgangspunt bij het omzetten van je papieren administratie naar digitaal is dat de documenten niet minder bruikbaar mogen zijn dan de traditionele administratie. Jouw digitale administratie moet aan dezelfde voorwaarden voldoen als een papieren administratie. Denk hierbij aan:- Het beveiligen van je digitale administratie
- Hou rekening met de boekencontrole
- Let op echtheidskenmerken
- Herkenbaarheid
Bewaarplicht van de administratie
Als je aan deze regels voldoet, hoef je originele papieren documenten niet langer te bewaren. Met deze handige tool kun je een lijst vinden van bedrijfsgegevens die je verplicht moet bewaren. Ook kun je hier bijhouden waar je gegevens bewaart en wie de eindverantwoordelijkheid heeft over deze bestanden. Dit geeft je een handig overzicht.Vragen over het digitaliseren van jouw administratie? Bij Blokland & Duin helpen we je graag. Neem gerust eens contact met ons op.