Nieuws
Rommelige administratie

Rommelige administratie

Geplaatst op maandag 31 oktober 2016      Leestijd: 2 minuten


Een rommelige administratie is een doodzonde voor iedere ondernemer. Er is onvoldoende inzicht in de financiën van het bedrijf, maar ook de belastingdienst kan erg vervelend doen als de administratie niet goed voor elkaar is.

Onvoldoende inzicht

Liggen de benzinebonnen in het dashboardkastje van de auto? De telefoonnota’s nog in de mailbox? De per post toegezonden inkoopfacturen nog ergens in een bakje? Dat is er sprake van een rommelige administratie en is deze niet op orde. Er is namelijk geen inzicht in nog te betalen kosten. Ook is dit vaak een voorbode voor meer problemen in de administratie. De verkoopfacturen zijn waarschijnlijk niet geboekt en de bankafschriften evenmin. Er is feitelijk helemaal geen stuurinformatie voor handen. Als jij één of meer van de volgende vragen met nee moet beantwoorden dan zijn er zeker verbeterpunten.

Vraag 1: Verwerk jij wekelijks alle verkoopfacturen, inkoopfacturen, bankafschriften en kasboek bij in je administratie?
Vraag 2: Heb jij een overzicht van je openstaande klanten en opstaande leveranciers?
Vraag 3: Heb jij inzicht hoeveel btw je moet afdragen?
Vraag 4: Heb jij inzicht in wat je resultaat is?
Vraag 5: Weet jij dagelijks je banksaldo?

Meer dan alleen bonnetjes en afschriften

Je administratie bestaat niet alleen uit facturen, bonnetjes en bankafschriften. Het is ook van belang om een goede urenregistratie en kilometerregistratie bij te houden. Deze informatie heb je ook nodig als je de belastingaangifte indient bij de belastingdienst. De wet schrijft voor dat je alles ook nog eens 7 jaar moet bewaren.

Problemen met de belastingdienst

Als jij je administratie niet op orde hebt, dan heeft de belastingdienst een machtig wapen, namelijk Omkering van bewijslast. Zij kan jouw aangifte corrigeren en als je het daarmee niet eens bent, dan moet jij bewijzen dat de belastingdienst het niet goed heeft. Heb je niet alle inkoopnota’s, dan kunnen deze kosten, maar ook de btw op deze nota geweigerd worden. Heb je geen sluitende kilometeradministratie, dan kan de inspecteur de kosten van de auto corrigeren. Heb je geen correcte urenregistratie, dan kan de belastingdienst de zelfstandigenaftrek corrigeren. Dit kan de belastingdienst doen over de laatste 5 jaren. Daarnaast zal ze bijna altijd een boete van 25% opleggen. Als je toeslagen hebt aangevraagd, dan wordt dit ook gecorrigeerd.

Een rommelige administratie kan je dus heel veel geld gaan kosten. Daarentegen kan een goed ingerichte administratie je juist een heleboel geld besparen.

Wil jij niet langer werken met een rommelige administratie? Neem dan [contac] met ons op, we helpen je graag.




Deel dit nieuwsbericht