Nieuws
Prijsverhoging? Bepaal je prijs met deze 7 tips

Prijsverhoging? Bepaal je prijs met deze 7 tips

Geplaatst op woensdag 14 december 2022      Leestijd: 4.5 minuut


Overweeg je een prijsverhoging omdat alles duurder wordt? Dan is dit een blog voor jou. We nemen je mee in het berekenen van de (nieuwe) prijs van jouw producten of diensten. Hier lees je de zeven tips om je prijs te bepalen.
 

Tip 1: Waarvoor betaalt je klant?

Het belangrijkste is om je - weliswaar nogmaals - af te vragen waar je klant precies voor betaalt. De waarde van je product of dienst kun je uitdrukken in klantwaarde. Oftewel: bepaal wat je klant heeft aan jouw dienst of product. Naast kwaliteit, betalen klanten bijvoorbeeld ook voor emotionele waarde, zoals een merk, gevoel, extra service, snelheid en gemak. Wil je erachter komen wat jouw onderscheidende kracht is, waarvoor je klant (net iets meer) betaalt? Vul dan het Business Model Canvas in en kies je verdienmodel.

“Overweeg de gevolgen van een prijsverhoging: je maakt meer winst én je klant krijgt het idee dat je product of dienst meer waard is.”
 

Tip 2: Ken de opbouw van je prijs

Weet je hoe de prijs van je product of dienst is opgebouwd, dan weet je ook hoeveel je per product of per uur moet verdienen om minimaal break-even te spelen. Op deze manier kun je een eventuele prijsverhoging goed verantwoorden aan je klant.

Zo bereken je jouw prijs: 
  • De basis van je prijs is je kostprijs. Het is belangrijk om hier al je kosten in mee te nemen. Denk bijvoorbeeld aan grondstofkosten, de inkoopprijs van een halffabricaat of hoeveel tijd je bezig bent met het productieproces (dit geldt ook bij denkwerk). Deze kosten tel je bij je gewenste winstmarge op. 
  • Je gewenste winstmarge bepaal je door bepaalde kosten in kaart te brengen. Denk hierbij aan algemene bedrijfskosten zoals huur, het ontwikkelen van nieuwe producten of het optimaliseren van processen. Stijgen je kosten voor bijvoorbeeld energie, inkoop en lonen? Verhoog je prijs dan volgens de prijsindex
  • Maak je (vanaf volgend jaar) extra kosten? Ook die bereken je door in je prijs. Deze verhoging kun je uitleggen aan je klant omdat je nu de opbouw van je prijs weet.
 

Tip 3: Gebruik psychologie om je prijs neer te zetten

Je kunt het aantal verkopen ook beïnvloeden door in te spelen op de psychologie van de mens. Denk hierbij aan inspelen op intuïtie en emotie. Het blijkt bijvoorbeeld dat hersenen beter naar beneden kunnen afronden dan omhoog bijstellen. Om die reden kopen we meer als prijzen eindigen op ,99. Daarnaast willen klanten zo min mogelijk ‘pijn’ ervaren bij een aankoop. 

“Wist je dat een prijs in kleinere letters ook letterlijk lager voelt en een productprijs zonder euroteken als prettiger wordt ervaren?” 
 

Tip 4: Kies je plaats in de markt

Je concurrenten in de gaten houden is altijd een goed idee. Bepaal je plaats in de markt met een korte concurrenten scan. Bedenk goed waarom klanten voor jouw product of dienst een hogere prijs willen betalen. Dat is je onderscheidende kracht en gebruik je ook in je marketing.

Hanteer je een lagere prijs dan je concurrenten? Dan verkoop je waarschijnlijk meer producten. Hanteer je een hogere prijs dan je concurrenten? Dan verkoop je waarschijnlijk minder producten dan je concurrent. Met dezelfde prijs als je concurrent, ga je de directe concurrentie aan. Het is belangrijk om je op een duidelijke manier te onderscheiden van ondernemers die hetzelfde aanbieden als jij. Ben je tevreden over je plek in de markt? Benadruk het met je eigen huisstijl of personal brand.
 

Tip 5: Speel met je winstmarge

Bij het bepalen van je verkoopprijs, hoeft niet elk product of dienst dezelfde winstmarge te hebben. Kijk eens naar het totale aanbod van de producten of diensten die je levert. Op welke kun je de meeste marge maken? Leg daar met sales de focus op. 
 

Tip 6: Varieer je prijzen

Naast spelen met je winstmarge, kun je ook variëren met je prijzen. Je hoeft niet altijd dezelfde prijs te vragen. Denk bijvoorbeeld aan een andere prijs bij spoedbestellingen, klussen in het weekend of in de avonduren en producten op maat. Daar mag je gerust een andere prijs voor vragen dan het ‘standaardwerk’ dat je levert. Met dit prijsvariaties kun je klantstromen beïnvloeden.
 

Tip 7: Geef nooit korting

We sluiten af met een belangrijke tip. Namelijk: iets extra’s geven is prima, maar geef nooit korting. Een prijsverhoging geeft je klant de indruk dat de kwaliteit van het product of dienst beter is. Andersom lijkt het bij een korting alsof de kwaliteit juist minder goed is of dat je eerder een te hoge prijs vroeg. Geef daarom in plaats van korting liever iets extra’s voor dezelfde prijs. Zo verras je jouw klant op een positieve manier. Denk bijvoorbeeld aan een cadeautje, een mooie verpakking of VIP-service.

Op basis van bovenstaande tips kun je de prijs van je product bepalen. Maar onthoud: zijn je prijzen te hoog, dan bestelt niemand. Zijn ze te laag, dan heb je onvoldoende inkomsten om de kosten te dekken. Bovendien kan een te lage prijs worden geassocieerd met een lagere kwaliteit, waardoor de afzet ook kan dalen.  

Wil je hier eens over sparren met een van onze boekhouders? We staan voor je klaar. Neem vrijblijvend contact
met ons op.





Deel dit nieuwsbericht