Nieuws
Ondernemen in crisistijd. Hoe doe je dat?

Ondernemen in crisistijd. Hoe doe je dat?

Geplaatst op vrijdag 27 maart 2020      Leestijd: 2.5 minuut


Hoe run je je bedrijf in crisistijd? Een wegwijzer naar handige draaiboeken en tips. Van het opstellen van een noodplan tot het veilig digitaal thuiswerken.
 

Checklist risicobeheersing

Een handige checklist voor risicobeheersing in tijden van corona vind je op de website van mkb-Nederland. Zij stelden de handreiking op in samenwerking met VNO-NCW en AWVN. HumanCapitalCare stelde een uitgebreid werkgeversadvies samen, met ook tips voor noodplannen en waar je aan moet denken bij gezond thuiswerken.
 

Preventieve maatregelen

Houd de gezondheid van de medewerkers in de gaten en zorg voor een zo hygiënisch mogelijke werkomgeving. De overheid heeft standaard posters waarop de hygiënemaatregelen staan. Deze posters zijn er ook in andere talen en voor laaggeletterden. HumanCapitalCare heeft alle preventieve maatregelen tegen COVID-19 voor je op een rij gezet. Ook staan er tips hoe je om kan gaan met werknemers die het coronavirus hebben.
 

Bedrijfscontinuïteitsplan

Wat zijn kritische processen in je bedrijf en hoe houd je die draaiende bij uitval van je werknemers? Met een bedrijfscontinuïteitsplan breng je dit in kaart. Deze handleiding geeft advies voor een bedrijfscontinuïteitsplan in verband met COVID-19.
 

Nieuwe werkwijze

Een crisis is uitzonderlijk, maar ook in tijden van crisis is het belangrijk te zoeken naar een werkwijze en ritme. De Algemene Werkgeversvereniging Nederland (AWVN) publiceerde een webpaper over crisismanagement. Daarin gaan ze in op de eerste dagen van de crisis, hoe daarna structuur te vinden en hoe je de lange termijn in de gaten blijft houden. De Scale Up Company ontwikkelde een handig stappenplan hoe je met een ‘war room’ een nieuwe werkwijze tijdens de crisis kan vinden.
 

Minder medewerkers

Ploegendienst
Werk je met ploegendiensten? De AWVN zette op een rij hoe je met minder medewerkers je bezetting op peil houdt en je toch aan de arbeidstijdenwet houdt.

Flexibele functies
Sommige werkzaamheden vallen weg, andere komen er bij. Mag je medewerkers ander werk laten doen? Bij Spraakmakers vertelt arbeidsrechtadvocaat Natacha Niewold wat je wel en niet mag vragen van je werknemers.

Regelingen
Lukt het niet om je medewerkers aan het werk te houden? Check hier van welke regelingen van de overheid je gebruik kan maken.
 

Telewerken

Bereid je ICT voor
Het Nationaal Cybersecurity Centrum maakte een lijst met voorzorgsmaatregelen die je kan nemen als veel werknemers gaan thuiswerken. Ook het Digital Trust Center publiceerde een aantal adviezen voor veilig digitaal thuiswerken.

Digitale veiligheid
Breng met deze 10 tips de digitale veiligheid van je bedrijf up-to-date. Waarschuw je medewerkers voor phishing. Zorg dat alle software up-to-date is.

Tips en adviezen
Continu thuiswerken heeft gevolgen voor hoe werknemers zich voelen en hun betrokkenheid bij de organisatie. Met de tips van de mkb Servicedesk kunnen je werknemers productief blijven. En met de adviezen van Gonny Vink (auteur van Leiding geven op afstand) hou je als leidinggevende je team bij elkaar. En videobellen gewoon digitaal vergaderen? Het team van Jongeren Arbeidsmarkt maakt al langer gebruik van online vergaderen en zette de belangrijkste lessen op een rij om je meeting succesvol te laten verlopen.


Bron: kvk.nl




Deel dit nieuwsbericht