Nieuws
Nieuwe goudmijn voor fietsenmakers: de leasefiets

Nieuwe goudmijn voor fietsenmakers: de leasefiets

Geplaatst op donderdag 22 augustus 2019      Leestijd: 2.5 minuut


Per 1 januari 2020 komt er voor de zakelijke fiets een bijtelling voor privégebruik, net als bij leaseauto’s. In de praktijk komt het erop neer dat je als werknemer 7 procent van de adviesprijs van de leasefiets moet optellen bij je bruto inkomen. Daarover betaal je dan belasting. De baas betaalt de rest van de leasekosten.
 

Nieuwe regeling

De nieuwe regeling moet het veel voordeliger maken om een bedrijfsfiets aan te schaffen. Voor een gewone fiets ter waarde van 600 euro komt dat neer op 1,33 euro per maand. En voor een elektrische fiets van 2.000 euro betaal je dan zo’n 5 euro per maand.

De fietsbranche wrijft zich alvast in zijn handen. Vrijwel alle fietsenmakers verwachten tienduizenden extra fietsen te kunnen verkopen, met name van de populaire e-bikes.

Ook Pon, het grootste fietsenbedrijf van Nederland, staat te trappelen. De eigenaar van fietsenmerken als Gazelle en Union gaat via zijn dochterbedrijf Lease A Bike zakelijke fietsen aanbieden, schrijft De Telegraaf woensdag.
 

Lease A Bike

Lease A Bike is al in Duitsland actief. Daar maken ruim 20.000 werknemers gebruik van een zakelijke fiets. Het bedrijf zegt dat werknemers elke soort fiets kunnen kopen – stadsfiets, racefiets, MTB of e-bike – en dat Lease A Bike de hele papierwinkel voor werkgevers regelt.

“Een werkgever kan met een druk op de knop werknemers toestemming geven elk type fiets te kopen, bij welke dealer hij ook wil”, zegt een woordvoerder tegen De Telegraaf. “En de werkgever krijgt maandelijks eenvoudige informatie voor de salarisverwerking.”

Lease A Bike biedt verder drie verschillende service- en onderhoudspakketten aan. Daarmee is je leasefiets verzekerd tegen schade en diefstal. En is het leasecontract van de bedrijfsfiets afgelopen, dan kun je de fiets “voordelig overnemen”, belooft het bedrijf.
 

Aantrekkelijke leasefiets

Door de nieuwe regels moet het aantrekkelijker worden om naar kantoor te fietsen. Voor de overheid zitten er ook voordelen aan de leasefiets. De maatschappelijke baten kunnen oplopen tot circa 54 miljoen euro per jaar. 44 miljoen aan gezondheids- en milieubaten en 10 miljoen aan belastingopbrengsten.
 

Meer pogingen

In het verleden zijn er al meer pogingen gedaan om fietsen naar het werk aantrekkelijker te maken. Zo was er in 2014 de bedrijfsfietsenregeling. De btw van een fiets van 750 euro mocht je volledig aftrekken. De regeling was enorm populair. In 2014 werd maar liefst 19 procent van de nieuwe fietsen volgens de bedrijfsfietsenregeling verkocht. Nadien werd de leasefiets onderdeel van de werkkostenregeling (WKR).
 

WKR maakte fietsen te ingewikkeld

Onder de WKR werden de regels voor zakelijk fietsen een stuk ingewikkelder. Binnen deze regeling kan de werkgever tot maximaal 1,2 procent van de totale loonsom van alle werknemers belastingvrij schenken aan het personeel. Komen de extra’s hierboven, dan moet over de rest een hoge heffing worden betaald. Daarnaast moeten alle kilometers die privé worden gefietst geregistreerd worden. Hierover moet dan het voordeel berekend worden. De kosten aan je fiets mag je hier weer van aftrekken. Dit komt neer op zo’n omslachtige boekhouding, dat de leasefiets nu niet interessant is.

Wil je meer informatie over de voordelen van een leasefiets, neem contact op met onze adviseurs.

Bron: Business Insider




Deel dit nieuwsbericht