Nieuws
Eigen bedrijf starten vanuit huis? Houd hier rekening mee

Eigen bedrijf starten vanuit huis? Houd hier rekening mee

Geplaatst op woensdag 21 juli 2021      Leestijd: 3 minuten


Wil je als zzp'er een eigen bedrijf starten vanuit huis? Dit mag niet zomaar. Zo moet je rekening houden met de voorwaarden vanuit je gemeente. En lees ook je hypotheek- of huurovereenkomst nog eens goed door. Weet jij waar je rekening mee moet houden? Je leest het hier.
 

Ik wil een eigen bedrijf starten vanuit huis

Beoefen je een vrij beroep, zoals architect, advocaat, huisarts, kunstenaar of accountant, dan mag je vaak zonder al te veel gedoe je eigen bedrijf starten vanuit huis. Maar let op; per gemeente verschillen de voorwaarden. Controleer daarom altijd eerst bij jouw gemeente wat de voorwaarden zijn. Een algemene regel die geldt, is dat jouw huis haar woonkarakter moet behouden. In de praktijk betekent dit dat je:

●    niet meer dan 1/3 van de woning gebruikt voor jouw bedrijf;
●    met jouw bedrijf geen overlast veroorzaakt voor de buren;
●    geen bedrijfsreclame maakt;
●    bedrijf een kantoorfunctie heeft;
●    plannen passen binnen het bestemmingsplan.
  • Past dit? Dan meldt je jouw bedrijf aan bij de gemeente
  • Past dit niet? Dan vraag je een ontheffing of aanpassing aan. In sommige gevallen moet je bij de gemeente een onttrekkingsvergunning aanvragen. De gemeente geeft hiermee toestemming om de woning uit de woningvoorraad te halen. Dan mag je jouw woning als bedrijfsruimte gebruiken.

Vraag bij jouw gemeente naar de precieze voorwaarden. Bijvoorbeeld wanneer je een winkel in de garage begint of wanneer je wilt weten of verkoop vanuit huis is toegestaan.


Waar helpt de gemeente je bij?

De gemeente helpt bij:
  • de exacte voorwaarden voor een bedrijf aan huis
  • controle van het bestemmingsplan
  • het eventueel melden van je bedrijf aan huis
  • het aanvragen van een omgevingsvergunning, wijziging van het bestemmingsplan of een onttrekkingsvergunning
 

Toestemming van bank of verhuurder

Ben je eigenaar van de woning en heb je een hypotheek, dan moet je je houden aan de bepalingen in de hypotheekovereenkomst. Wanneer je een woning huurt, houd dan rekening met de voorwaarden in de huurovereenkomst.

 

Btw en inkomstenbelasting

Net als elk ander klein bedrijf, mag je gebruik maken van aftrekposten. Daarvoor gelden dezelfde voorwaarden. Voor de btw en de inkomstenbelasting zijn er wel zaken om rekening mee te houden. Is de woning gesplitst van het bedrijfsgedeelte? Dan kan je de kosten van de werkruimte in je woning aftrekken.
 

Privé- of ondernemingspand

Start je jouw bedrijf in een pand dat van jou is, dan geef je bij de eerste aangifte inkomstenbelasting aan of het gaat om een privé- of een ondernemingspand. Woon je in een woning die tot jouw ondernemingsvermogen behoort? Dan moet je een bedrag bij de winst tellen voor het privégebruik. Dit is het woningforfait. Huur je een pand waar je woont en werkt? Dan moet je een bedrag bij de winst tellen als privé-onttrekking. Dit noemen we het woongenot. Het bedrag is een percentage van de WOZ-waarde.
 

Welke regels gelden voor mij?

Met een rekenhulp ben je er zo achter welke regels voor jou gelden. Je beantwoordt een aantal vragen die van toepassing zijn op jouw situatie. De rekenhulp ‘Werkruimte in de woning’ berekent of je de kosten van de werkruimte in jouw woning mag aftrekken.

 

Bedrijfsverzekering afgesloten?

Een inboedel- en opstalverzekering zijn voor jouw privé-bezittingen en het huis zelf. Schade aan bedrijfsmiddelen in de werkruimte vallen niet onder deze dekking. Hiervoor sluit je een bedrijfsverzekering af.

Heb je hulp of advies nodig rondom de administratie van je eigen onderneming starten vanuit huis? Onze boekhouders staan voor je klaar.

Ja ik wil advies

Lees je liever nog even verder? Lees onze blogs over onderneme




Deel dit nieuwsbericht