Nieuws
Een e-factuur versturen naar de overheid

Een e-factuur versturen naar de overheid

Geplaatst op dinsdag 9 april 2019      Leestijd: 2 minuten


Verstuurt je als ondernemer facturen nog per post of als pdf naar de overheid? Dan kan je vanaf 18 april 2019 de vraag of zelfs de eis krijgen om een e-factuur te sturen.
 

Wat is een e-factuur?

Een e-factuur is een elektronische factuur. De vereiste gegevens staan altijd op een vaste plek met een eigen codering. Daardoor is het mogelijk een e-factuur automatisch te versturen en verwerken. Handmatige verwerking in de administratie is niet meer nodig. Dat moet nog wel bij papieren facturen. Of bij een pdf-factuur. Dit zijn geen e-facturen.
 

E-factureren naar decentrale overheden

Vanaf 18 april 2019 kunnen decentrale overheden je vragen of zelfs van je eisen om een e-factuur te sturen. Denk aan gemeenten, provincies en waterschappen. Maar ook alle andere organisaties die moeten aanbesteden. Zoals onderwijsinstellingen en musea. Deze organisaties zijn vanaf 18 april wettelijk verplicht om e-facturen te kunnen ontvangen en verwerken.
 

E-factureren naar de Rijksoverheid

De Rijksoverheid stapte al eerder over op e-factureren. Heb je na 1 januari 2017 een inkoopcontract afgesloten met de Rijksoverheid? Bijvoorbeeld met een ministerie of uitvoeringsorganisatie? Dan moet je al e-factureren.
 

Ben je verplicht om e-facturen te versturen?

Als het in de inkoopvoorwaarden van je contract staat, bent je verplicht om een e-factuur te versturen.
 

E-factureren: hoe doet je dat?

Vraag je overheidsklant hoe hij een e-factuur wil ontvangen. Er zijn verschillende manieren:

E-factuur versturen naar decentrale overheden
  • Via het beveiligde netwerk van Simplerinvoicing. De meeste boekhoudpakketten kunnen hiermee e-facturen versturen. Check op de site van Simplerinvoicing of je boekhoudsoftware daarop is aangesloten.
  • Via e-mail met XML-bijlage. Dit is de e-factuur. Je boekhoudsoftware maakt die aan.
  • Handmatig versturen via een online portaal van een ICT-dienstverlener, voor als je geen boekhoudpakket heeft.

E-factuur versturen naar de Rijksoverheid
  • Via het beveiligde netwerk van Simplerinvoicing. De meeste boekhoudpakketten kunnen hiermee e-facturen versturen. Check op de site van Simplerinvoicing of je boekhoudsoftware daarop is aangesloten.
  • Handmatig versturen via een online portaal van een ICT-dienstverlener, voor als je geen boekhoudpakket hebt.
  • Via het leveranciersportaal van de Rijksoverheid, voor als je geen boekhoudpakket hebt.
  • Met Digipoort, voor als je veel e-facturen naar alleen de Rijksoverheid verstuurt.
 

Verzendwijze en eisen aan een e-factuur

Je overheidsklant stelt specifieke voorwaarden voor het versturen van e-facturen. Daarnaast moet een e-factuur voldoen aan de wettelijke eisen die ook gelden voor papieren facturen en pdf-facturen.

Voor meer informatie over e-facturatie neem contact op met onze adviseurs.




Deel dit nieuwsbericht