Nieuws
De vernieuwde telecomwet

De vernieuwde telecomwet

Geplaatst op woensdag 5 oktober 2016      Leestijd: 1 minuut


Per 1 oktober is de vernieuwde telecomwet ingegaan en dat is heel goed nieuws voor Nederlandse bedrijven. Met deze wet komt er namelijk een einde aan het stilzwijgende verlengen van contracten.

Wat houdt het in?

Het Ministerie van Economische Zaken heeft een toelichting uitgebracht op de nieuwe wetgeving. Uit artikel 7.2a, derde, vierde en vijfde lid van de aangepaste telecomwet blijkt, dat zakelijke abonnees vanaf 1 oktober 2016 telecomcontracten op elk moment kunnen opzeggen als sprake is van één van de volgende situaties:
  • het contract is vóór 1 oktober 2016 aangegaan voor bepaalde duur én is inmiddels reeds stilzwijgend een keer verlengd of vernieuwd;
  • het contract is na 1 oktober 2016 aangegaan en de overeengekomen contracttermijn is verlopen;
  • het contract is aangegaan voor onbepaalde duur.

Voor consumenten was de aanpassing van opzegtermijnen en stilzwijgende verlenging in de telecomwet de voorbode voor de Wet van Dam, waarin voor alle contracten voor consumenten stilzwijgende verlenging werd geregeld. Ook voor zakelijke contracten zou de volgende stap dus wel eens kunnen worden dat deze na de duur van de oorspronkelijke overeenkomst per direct opzegbaar moeten zijn met inachtneming van maximaal een maand.

Opzegtermijn van een maand

Kort samengevat is het vanaf nu dus niet meer mogelijk om telecomcontracten stilzwijgend te verlengen. Ook gelden stilzwijgend verlengde contracttermijnen niet meer. Deze contracten blijven wel doorlopen, maar bedrijven hebben de mogelijkheid deze per maand op te zeggen met een opzegtermijn van een maand. Heel veel bedrijven zitten vanaf 1 oktober dus niet meer vast aan hun telefoniecontract.




Deel dit nieuwsbericht