Nieuws
BTW op bankkosten

BTW op bankkosten

Geplaatst op dinsdag 8 augustus 2017      Leestijd: 1 minuut


In principe heeft elke ondernemer minstens één bankrekening. Dit brengt ook kosten met zich mee. Veelgestelde vragen hierover zijn ‘Zit er btw op bankkosten’ en ‘Zijn bankkosten aftrekbaar’. In dit artikel lichten we dat verder toe.

Zit er btw op bankkosten?

Eerst is het belangrijk duidelijk af te kaderen wat we onder bankkosten verstaan. In dit geval hebben we het over de kosten voor het hebben van een betaal- en of spaarrekening, rente en transactiekosten. Deze kosten zijn in Nederland vrijgesteld van btw. U hoeft dus geen btw over deze kosten te betalen en kunt dus ook geen btw op bankkosten aftrekken bij uw aangifte omzetbelasting. Als het goed is staat er dus ook nooit btw op een factuur van dit soort kosten.

Zijn bankkosten aftrekbaar?

Alle kosten die u maakt met een zakelijk oogpunt zijn in principe aftrekbaar van uw winst. Ook de bankkosten mag u dus van uw omzet aftrekken om uw winst te drukken. Dat heeft niets met btw te maken. Uw bank stuurt u een factuur van de gemaakte kosten. Deze factuur zult u moeten bewaren en verwerken in de winst- en verliesrekening van uw onderneming.

Bankkosten met btw

De meeste standaard diensten van banken zijn vrijgesteld van btw. Dit is echter niet op alles van toepassing. Als er op een dienst wel btw zit, zal de bank dit altijd expliciet vermelden op de factuur. Zaken waar btw over wordt geheven zijn bijvoorbeeld advieskosten of de kosten van een gehuurde pin terminal voor in de winkel.

Voor meer vragen over bankkosten en/of btw kunt u altijd contact met ons opnemen. We helpen u graag.




Deel dit nieuwsbericht