Nieuws
Blog van Joost: 'Bouw niet alleen aan je bedrijf, maar ook aan je merk.'

Blog van Joost: 'Bouw niet alleen aan je bedrijf, maar ook aan je merk.'

Geplaatst op vrijdag 4 december 2020      Leestijd: 1.5 minuut


'Kwaliteit en service gaan bij ons hand in hand.'
'Wij staan bekend om onze betrokken no-nonsense aanpak.'
'Met onze innovatieve oplossingen zijn wij grensverleggend bezig.'

Stel, je moet een behoorlijk grote aanschaf doen voor je bedrijf. En dan lees je dit op de website van een aanbieder. Zou je op basis van deze ’dertien in een dozijn’ teksten met ze in zee gaan?
Nee natuurlijk niet!

En dan te bedenken dat de meeste ondernemers bij de start van hun bedrijf niet over één nacht ijs zijn gegaan. Ze hebben een businessplan gemaakt, marktresearch gedaan, een naam bedacht, hun omgeving getrotseerd (’Zou je dat nou wel doen Henk?’) en ga zomaar door. Ogenschijnlijk hebben ze overal over nagedacht.
Behalve over hun merk.

Want hoe onderscheidend heb jij je bedrijf neergezet? Hoe laat je weten aan je doelgroep dat jouw product of dienst anders is dan al die anderen. Waar blijkt dat uit? Niet uit bovenstaande kreten in ieder geval.
Hoe moet het dan wel? Dat is even simpel als lastig.

Simpel omdat elke organisatie wel iets authentieks heeft. Dat kan in de persoon van de ondernemer zitten, maar ook in het product, dienst of manier van werken. Dat authentieke gebruik je vervolgens om aan een onderscheidend en geloofwaardig merk te bouwen. En daarmee te communiceren met je doelgroep. Zo gaan ze je herkennen. Door te zijn wie je bent.

Je kunt ook moeilijk anders, want kopiëren werkt niet. Of zoals Oscar Wilde het ooit al treffend verwoordde: ’Be yourself, everyone else is already taken’.

Een stuk lastiger is het om datgene wat een organisatie of mens uniek maakt, te vertalen naar zoiets als een website. Niet met een heel verhaal, maar met een paar goed gekozen woorden en beelden die weergeven wie jij bent en waar je voor staat. Waar je toekomstige klanten zich mee kunnen en willen identificeren. Al is het alleen al omdat je ze de ruimte biedt om zelf de conclusie te trekken dat ze met je in zee willen en dat niet wordt opgelegd. Niemand koopt op commando.

Ter inspiratie hieronder een, alweer oude, commercial van een van de allersterkste merken ter wereld: Apple.
In de tussentijd: Be yourself. Be different.
We adviseren je graag!






Deel dit nieuwsbericht